Egyszer volt, hol nem volt – mesepszichológiai foglalkozások szülők, pedagógusok, segítő foglalkozásúak számára

A Mesélj Mindennap! kampányhoz csatlakozva indít foglalkozásokat (leendő) szülők és nagyszülők számára a TIÉD LE HET A VILÁG ALAPÍTVÁNY.

Egyszer volt, hol nem volt – mesepszichológiai foglalkozások szülők, pedagógusok, segítő foglalkozásúak számára

I. Miért, mit, hogyan meséljünk...

A kutatók szerint a felnövekvő generációk jövőjét az iskolába lépők szélsőséges fejlődési fáziskülönbségei határozzák meg. Azok az 5–6 éves gyermekek, akiknek rendszeresen mesélnek, értelmileg és szociálisan másfél évvel fejlettebbek nem mesén nevelkedő kortársaikhoz képest.

Sajnálatos tény, hogy napjainkban az évezredeken átívelő hagyományos (mesekönyvből olvasott, vagy fejből mesélt) mesekultúra hanyatlóban van. A napi rohanás közepette, a „színes és mozgó” képernyők csábító világában, ahol mindent „tálcán kapunk”, sokszor elvész a lényeg: a mesék többféle funkciója:

1.fejlesztés (készség- és személyiség-)
2.gyógyítás
3.nemzeti/népi identitástudat fejlesztése (főleg legendák, novellamesék)
4.szórakoztatás
5.szükségletek szabályozása (pl. morál)
6.tanítás
(Hiv.: Juhász László, 2010.)

A TIÉD LEHET A VILÁG ALAPÍTVÁNY mesepszichológiai foglalkozásainak célja, hogy tudatosítsa a szülőkben, nagyszülőkben, segítő foglalkozásúakban, pedagógusokban a mesélés áldásos hatását, azt, hogy miért és hogyan “működik” egy mese, mikor, miért és hogyan érdemes mesélni (vagy mesét kitalálni) otthon és az iskolában. Vajon miért tudtak bizonyos mesék évszázadokon át fennmaradni a világ minden táján szinte ugyanabban a formában? Megérthetjük azt is, miért csodálatos varázsmese a Piroska és a farkas, a Jancsi és Juliska és más, manapság sokak által inkább nem mesélt, “rettenetesnek”, “megfélemlítőnek” titulált mese.

A tudatosság növekedése a mesélés hagyományának újjáélesztését segíti és több generációra is hat: fontos hogy mindezzel tisztában legyünk, hiszen hatása egyéni szinten rövid távon is megmutatkozik, hosszú távon pedig egy egészségesebb, harmonikusabb társadalom megteremtését segíti.

A mesék ugyanis a szimbólumokon és archetípusokon – a kollektív tudattalan ősképein – keresztül őseink archaikus tudását közvetítik és az embereket a kezdetektől máig foglalkoztató, alapvető kérdésekre keresik – és találják meg – a választ.

A klasszikus, nép- vagy saját írású meséken keresztül a gyermekek át- és megélhetik a fejlődésükkel együtt járó kihívásokat, szorongásaikat, félelmeiket, vágyaikat, és azokra megnyugtató megoldást is látnak – így azok a való életben sokkal könnyebben, komolyabb érzelmi/lelki megpróbáltatás nélkül feldolgozhatóvá válnak.

II. Mese felnőtteknek

Ki gondolta volna, hogy egy mese segíthet megoldani legkülönfélébb problémáinkat? S hogy még gyógyító hatása is van? Pedig így van! Érdeklődőbbek számára hétvégi kurzuson megtanítunk egy olyan meseíró-technikát, amelyet azután bármikor alkalmazhatunk saját magunkon: ha pillanatnyi nehézségeink adódnak, érzelmi, kapcsolati problémánk van; vagy egyszerűen csak nagyobb önismeretre szeretnénk szert tenni, kreativitásunkat, intuíciónkat szeretnénk fejleszteni. Ezt a technikát Olaszországban több évtizede használják: kidolgozója Paola Santagostino pszichoterapeuta, a pszichoszomatikus orvoslás szakértője: alapítványunk az ő iskolájának követője.

Következő foglalkozás
I.: 2011. december 17., szombat, 10:00-17:00 óráig.
II.: 2012 január, a jelentkezések alapján
Helyszín: TIÉD LEHET A VILÁG ALAPTVÁNY, 1094 Budapest, Tompa u. 20. III/3.

Kedvezményes részvételi díj még idén: 5000 Ft, a helyszínen fizetendő.
Maximális létszám: 10 fő, a jelentkezés sorrendjében. Kérjük, hogy ha regisztráltál, mindenképpen gyere el, vagy ha közbejött valami, előtte legalább 2 nappal jelezd, hogy helyetted ebben az esetben jöhessen más. Együttműködésedet előre is köszönjük, szeretettel várunk!